OMDAT HET LEVEN LEUK MAG ZIJN!

Wat is een goede balans tussen werk en privéleven?

Wat is een goede balans tussen werk en privéleven?

Balans tussen werk en privéleven
Zen stones balanced on the beach with copy space. Sunrise light. Meditation and relaxation.

Een goede balans tussen werk en privéleven is belangrijk voor je welzijn, geluk en productiviteit. Maar hoe vind je die balans? En wat zijn de gevolgen als je die balans verliest? Een goede balans tussen werk en privéleven betekent dat je voldoende tijd, energie en aandacht besteedt aan zowel je professionele als je persoonlijke doelen, behoeften en verantwoordelijkheden. Je voelt je tevreden en voldaan over je werk, maar ook over je relaties, hobby’s, gezondheid en ontspanning.  Je kunt werk en privé goed scheiden en je hebt geen last van overmatige stress, spanning of schuldgevoelens.

Wat zijn de kenmerken van een onbalans tussen werk en privéleven?

Een onbalans tussen werk en privéleven ontstaat als je te veel of te weinig tijd, energie of aandacht besteedt aan één van de twee domeinen. Je kunt bijvoorbeeld te veel werken, waardoor je je privéleven verwaarloost. Of je kunt te veel met je privéproblemen bezig zijn, waardoor je je werk niet goed kunt doen. Een onbalans tussen werk en privéleven kan leiden tot verschillende klachten, zoals:

  • Lichamelijke en geestelijke moeheid
  • Slaapproblemen
  • Prikkelbaarheid
  • Piekeren
  • Concentratie- en geheugenproblemen
  • Verminderde motivatie en prestatie
  • Verminderde betrokkenheid en plezier
  • Verlies van controle en overzicht
  • Verlies van zelfvertrouwen en zelfwaardering

Welke risico’s loop je als de onbalans te lang duurt?

Als je te lang een onbalans tussen werk en privéleven hebt, loop je een groot risico om overspannen of burn-out te raken. Overspannenheid is een toestand van ernstige stress, waarbij je het gevoel hebt dat je de problemen in je leven niet meer aankunt. Je hebt last van spanningsklachten, zoals hierboven beschreven, en je kunt je dagelijkse bezigheden niet meer goed uitvoeren.

Burn-out

Burn-out is een ernstigere vorm van overspannenheid, waarbij je al langer dan een half

jaar last hebt van spanningsklachten en vooral van moeheid en uitputting. Je hebt het

gevoel dat je opgebrand bent en dat je geen energie of interesse meer hebt voor je werk

of je privéleven. 

Hoe herken je een burn-out?

Een burn-out kun je herkennen aan de volgende symptomen:

  • Lichamelijk en geestelijk uitgeput
  • Geen plezier of voldoening meer in je werk of je privéleven
  • Moeite om je te concentreren of dingen te onthouden
  • Prikkelbaar, cynisch of emotioneel
  • Laag zelfbeeld of een gevoel van falen
  • Lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, duizeligheid, hartkloppingen, maag- of buikpijn
  • Slaapproblemen, eetproblemen of verslavingsproblemen
  • Terugtrekken van sociale contacten of activiteiten

Welke mentale en fysieke ongemakken kun je houden na een burn-out?

Na een burn-out kun je nog een tijdje last hebben van mentale en fysieke ongemakken:

•            Verminderde energie of uithoudingsvermogen

•            Verminderde concentratie of geheugen

•            Verminderde flexibiliteit of creativiteit

•            Verminderde weerstand of immuniteit

•            Verminderde zelfvertrouwen of zelfwaardering

•            Verminderde tolerantie of geduld

•            Verminderde sociale vaardigheden of contacten

Deze ongemakken belemmeren je in je werk of je privéleven. Het is daarom van groot belang om jezelf de tijd te gunnen om volledig te herstellen om goed voor jezelf te zorgen.

Wat zijn de risico’s als je hetzelfde blijft doen als je in een burn-out zit?

Als je in een burn-out zit, is het belangrijk om niet met dezelfde dingen door te gaan als voorheen. Als je dat wel doet, loop je het risico om je klachten te verergeren of dat deze chronisch worden. Je kunt dan te maken krijgen met:

  • Een blijvend verlies van motivatie, betrokkenheid of plezier in werk of privéleven
  • Een verminderde kwaliteit of kwantiteit van je werk of je privéleven
  • Een verhoogde kans op conflicten, fouten of ongelukken
  • Een verhoogde kans op andere psychische of lichamelijke aandoeningen, zoals depressie, angst, hart- en vaatziekten of diabetes
  • Een verhoogde kans op arbeidsongeschiktheid of werkloosheid

Hoe lang duurt het voordat je uit een burn-out bent?

Een burn-out duurt meestal enkele maanden tot jaren. Het verschilt per persoon en hangt af van verschillende factoren, zoals de ernst van de klachten, de oorzaken van de stress, de persoonlijkheid en de copingstijl van de persoon en de steun uit de omgeving. 

Hoeveel mensen in Nederland komen jaarlijks in een burn-out terecht?

Jaarlijks komen enkele honderdduizenden mensen in een burn-out terecht. In Nederland heeft 16-18% van de werknemers (meer dan 1 miljoen mensen) en zo’n 10% van de zzp’ers (ongeveer 100.000 mensen) burn-outklachten. Kosten voor de Nederlandse samenleving, ruim 3 Miljard Euro per jaar!

Hoeveel mensen houden klachten na een burn-out?

Uit onderzoek is gebleken dat 44% van de mensen die een burn-out hebben gehad, na 2 jaar nog steeds klachten had. Dit geeft aan dat een deel van de mensen na een burn-out niet volledig herstelt of terugvalt in een nieuwe burn-out.

Conclusie

Overspannenheid of burn-out heeft ernstige gevolgen voor je gezondheid, je werk en je privéleven. Zoek naar oplossingen voor je problemen, neem voldoende rust en ontspanning, zorg voor je gezondheid, vraag om hulp en steun, en blijf jezelf ontwikkelen en genieten.

En denk ook eens na of het wellicht tijd wordt om je (loop)baan te herijken en andere mogelijkheden te onderzoeken!!!!!!!

LEES MEER
Geen berichten meer