OMDAT HET LEVEN LEUK MAG ZIJN!

Ondernemer (worden)

Ondernemer (worden)

Als je een ondernemer bent of wilt worden, dan heb ik het volgende advies voor je.

Bij het opzetten en uitvoeren van je eigen bedrijf moet je de volgende punten goed uitgedacht en onder controle hebben: financiën, zelfinzicht, agendabeheer, kernwaarden, missie, visie, strategie, dashboard, doelgroep, tactiek, verkoopgesprek, klantbehoeftes, verkoop voltooien en relatiebeheer. In deze blog geef ik je advies en tips!

Ondernemer worden

Financiën

Het is belangrijk dat je een goed overzicht hebt van de financiële situatie van je bedrijf.

Je moet weten wat je kosten, uitgaven, omzet en winstgevendheid zijn en je moet een begroting en een prognose kunnen maken voor de toekomst. En niet onbelangrijk, hoeveel management fee wil ik mezelf uitkeren!

Zelfinzicht

Het is essentieel dat je jezelf kent als ondernemer. Het is cruciaal om te weten wat je gedragsstijl en communicatiestijl zijn. Daarnaast moet je ook weten wat je sterke en

zwakke competenties zijn, en hoe die je succes beïnvloeden.

Zelfinzicht is de enige manier om je verkoopbelemmeringen te achterhalen!

Agendabeheer

Het is cruciaal dat je je beschikbare tijd efficiënt en effectief kunt indelen. Je moet weten wat je primaire taken en meest waardevolle activiteiten zijn, hoe je prioriteiten kunt stellen en taken kunt delegeren of schrappen. Dit zorgt voor focus wat leidt tot optimaal rendement!

Kernwaarden, missie, visie

Het is noodzakelijk dat je weet wat de drijfveren zijn van je bedrijf en van jezelf. Je moet weten wat je kernwaarden, missie en visie zijn. Daarnaast is het aan te bevelen dat je onderzoekt in welke mate die overeenkomen met die van je medewerkers, collega`s, klanten en concurrenten!

Strategie

Het is belangrijk dat je een passende strategie kiest voor jou en je bedrijf. Vanuit je zelfinzicht, kernwaarden, missie en visie moet je vaststellen welke van de drie mogelijke strategieën het beste bij jou en je bedrijf past en leidend zal zijn voor je salesactiviteiten: klant loyaliteit, operationele perfectie of product marktleider!

Dashboard

Het is belangrijk dat je een dashboard hebt voor je bedrijf. Je moet weten wat de essentiële activiteiten zijn voor je strategie, en wat de SMART doelstellingen zijn die daarbij horen.

En je moet weten hoe je de voortgang van je doelstellingen kunt meten, en welke acties je kunt ondernemen om bij te sturen!

Doelgroep

Het is belangrijk dat je de juiste doelgroep identificeert voor je bedrijf. Bedenk welke informatie en kengetallen je hiervoor nodig hebt. Daarnaast is het aan te bevelen dat je, bij het identificeren van je doelgroep, bepaalt wat je concurrentiepositie is t.o.v. andere aanbieders!

Tactiek

Het is belangrijk dat je de beste tactieken kiest om je doelgroep te benaderen. Je moet weten welke tactieken er zijn, zoals online marketing, netwerken, referrals, cold calling, etc. Je moet ook weten welke tactieken het beste bij jou en je bedrijf passen, vanuit de keuzes die je hebt gemaakt t.a.v. zelfinzicht, kernwaarden, missie, visie en strategie!

Verkoopgesprek

Het is belangrijk dat je een effectief verkoopgesprek kunt voeren met een potentiële klant.

Je moet weten hoe je je kunt voorbereiden op een gesprek, zoals het doen van research, het maken van een gespreksagenda, het bedenken van een presentatie, etc. Daarnaast is het van belang dat je weet welke type vragen je kunt stellen om situaties in te schatten, meningen en behoeftes te achterhalen, en de interesse te wekken. Ga dit eens oefenen en vraag feedback, ook t.a.v. de lichaamstaal die je uitstraalt tijdens zo’n gesprek!

Klant

Het is belangrijk dat je de koopmotieven van een klant kunt achterhalen. Je moet weten welke koopmotieven er zijn, zoals rationeel, emotioneel, sociaal, etc. Daarnaast moet je vaardigheid ontwikkelen in het herkennen van koopsignalen en hoe je daar op door kunt vragen om de klant voor jou te laten kiezen. Je verkoopt eerst jezelf en dan jouw product!

Verkoop voltooien

Het is belangrijk dat je een deal kunt sluiten met een klant. Je moet weten hoe je om kunt gaan met bezwaren, twijfels en tegenwerpingen en deze kunnen ombuigen.

Je moet een win-win situatie kunnen creëren en een klant kunnen aanzetten tot actie!

Relatiebeheer

Het is belangrijk dat je een langdurige relatie kunt opbouwen met een klant. Belangrijk is

om te weten hoe je de klanttevredenheid kunt meten en verbeteren. Je moet ook weten

hoe je de klantloyaliteit kunt vergroten en hoe je meer omzet kunt genereren uit bestaande klanten!

Wil je weten hoe je deze punten integreert bij het opzetten en uitvoeren van je eigen bedrijf? Dan beveel ik DE SALESPUZZEL® van harte aan.

Ik wens je veel succes en plezier met je onderneming!

×

Hi!

Wij helpen je graag verder klik op ons onderstaande logo.

× Hoe kan ik je helpen?